کابوسی که محقق شد؛ دسترسی متا به گالری کاربران!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش هوشیو، طبق گزارش ورج، برخی کاربران فیس‌بوک هنگام بارگذاری محتوا در بخش استوری، با پیامی مواجه شده‌اند که از آن‌ها می‌پرسد آیا مایل‌اند به قابلیت «پردازش ابری» (Cloud Processing) اجازه دهند یا نه؟ در صورت موافقت، فیس‌بوک به‌طور منظم به گالری گوشی کاربر دسترسی پیدا می‌کند و تصاویر را به فضای ابری خود منتقل می‌کند. هدف اعلام‌شده این است که محتوایی مثل کلاژ، بازخوانی خاطرات، بازطراحی با هوش مصنوعی یا تم‌هایی مانند تولد و فارغ‌التحصیلی تولید شود. اما نکته نگران‌کننده در «شرایط استفاده» این سرویس است؛ کاربران با فعال‌کردن این قابلیت، به متا اجازه می‌دهند اطلاعات شخصی از جمله چهره‌ها، تاریخ ثبت تصویر، و حضور اشیاء یا افراد دیگر در عکس‌ها مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گیرد و حتی این اطلاعات در سرورهای متا ذخیره و استفاده شود. متا اخیراً تأیید کرده که برای آموزش مدل‌های زبانی خود، از همه داده‌های منتشرشده در فیس‌بوک و اینستاگرام از سال ۲۰۰۷ تاکنون استفاده کرده است. با این حال، هنوز مشخص نیست منظور متا از «پست عمومی» دقیقاً چیست و کاربران «بالای ۱۸ سال» در .. ... ادامه مطلب

راز نظم در آسمان / چرا هواپیماها در آسمان با یکدیگر برخورد نمی‌کنند؟

امیرمسعود عابدین: اگر نقشه هوایی زنده را مشاهده کنید، تعداد زیادی هواپیما را مشاهده می‌کنید که در حال حرکت در آسمان هستند. اینکه انبوهی از هواپیماها در آسمان از کنار یکدیگر رد می‌شوند، این سئوال را برای ما به وجود می‌آورد که چرا آن‌ها با یکدیگر برخورد نمی‌کنند؟ یکی از مهم‌ترین دلایل برخورد نکردن هواپیماها در آسمان، رعایت قوانین بین‌المللی هوانوردی در خصوص جداسازی عمودی و افقی پروازها است. این قوانین توسط سازمان ایکائو (ICAO) و در هماهنگی با نهادهای نظارتی هوایی هر کشور اجرا می‌شوند. جداسازی عمودی بر اساس جهت پرواز در سطح پروازی کروز (Cruise Altitude)، یعنی ارتفاعی که هواپیما پس از اوج‌گیری به آن می‌رسد و مسیر طولانی پرواز را طی می‌کند، یک قاعده کلیدی وجود دارد: هواپیماهایی که از شرق به غرب در حال حرکت‌اند، باید در ارتفاعات زوج (مثل ۳۲۰۰۰، ۳۶۰۰۰ یا ۳۹۰۰۰ پا) پرواز کنند. هواپیماهایی که از غرب به شرق در حال حرکت‌اند، باید در ارتفاعات فرد (مثل ۳۱۰۰۰، ۳۵۰۰۰ یا ۳۸۰۰۰ پا) پرواز کنند. این تفکیک ساده اما مؤثر باعث می‌شود که حتی اگر دو هواپیما در یک مسیر افقی و در یک زمان پرواز کنند، به .. ... ادامه مطلب

جک دورسی از Bitchat رونمایی کرد/ پیام‌رسانی بدون نیاز به اینترنت

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از دیجیاتو، جک دورسی که پیش‌تر با تأسیس توییتر و پلتفرم غیرمتمرکز بلواسکای علاقه خود را به ارتباطات آزاد نشان داده بود، اکنون با معرفی نسخه بتای Bitchat گامی بلندتر در این مسیر برداشته است. او با انتشار یک وایت‌پیپر جزئیات این سیستم «چت مش بلوتوث» را تشریح کرده که به گفته خودش حال‌وهوای روزهای اولیه اینترنت و سیستم‌های چت IRC را دارد. اپلیکیشن بیت‌چت برخلاف پیام‌رسان‌های رایج مانند واتس‌اپ یا تلگرام به هیچ زیرساخت اینترنتی یا سرور مرکزی وابسته نیست. در عوض، از فناوری شبکه مش بلوتوث کم‌مصرف (BLE) بهره می‌برد. در این شبکه هر گوشی یک گره است؛ یعنی هر دستگاهی که اپلیکیشن را اجرا می‌کند، هم به عنوان یک کلاینت (فرستنده/گیرنده) و هم به عنوان یک رله عمل می‌کند. در این سیستم پیام‌ها برای رسیدن به مقصد، از یک دستگاه به دستگاه دیگر «پرش» می‌کنند تا به دست گیرنده نهایی برسند. این سیستم از یک محدوده ۳۰ متری تحت پوشش فناوری بلوتوث استفاده می‌کند و برخی دستگاه‌ها به‌عنوان گره رابط یا پل برای ایجاد ارتباط بین خوشه‌های جدا از هم عمل می‌کنند. همچنین Bitchat با یک رویکرد کام.. ... ادامه مطلب

«تاکسی‌بات» ایرباس؛ فناوری جدید برای کاهش ۸۵ درصدی مصرف سوخت در فرودگاه‌ها

نگار علی- این فناوری که طی سه سال اخیر در حال توسعه بوده، تاکنون به صورت آزمایشی برای هواپیماهای تک‌راهرو (single-aisle) خانواده A۳۲۰ در دسترس قرار گرفته و ایرباس در نظر دارد در آینده نزدیک آن را برای هواپیماهای پهن‌پیکر نیز به کار گیرد. «تاکسی‌بات» با اتصال به چرخ جلوی هواپیما و استفاده از فرمان و ترمزهای کابین خلبان، امکان هدایت دقیق هواپیما در زمین را فراهم می‌کند. البته برای اتصال و جدا کردن این یدک‌کش به هواپیما، یک اپراتور انسانی نیاز است، اما پس از آن، کنترل کامل هدایت در دست خلبان خواهد بود. این فناوری بخشی از پروژه گسترده‌تر اروپایی «هیرون» (HERON) است که با بودجه ۴۰ میلیون یورویی و حمایت برنامه SESAR اتحادیه اروپا دنبال می‌شود و هدف آن کاهش ردپای کربنی صنعت هواپیمایی از طریق بهینه‌سازی عملیات زمینی و مدیریت ترافیک هوایی است. آزمایش‌های «تاکسی‌بات» تاکنون در فرودگاه‌های پاریس شارل دوگل و بروکسل انجام شده و شرکت هواپیمایی ایزی‌جت نیز قصد دارد امسال در فرودگاه آمستردام این فناوری را به‌صورت عملیاتی آزمایش کند. فرودگاه آمستردام به دلیل فاصله زیاد بین باندها و ترمینال‌ها، گزینه.. ... ادامه مطلب