به گزارش خبرآنلاین، نزدیک به دو سال پس از آنکه OpenAI رقابت «ورود هوش مصنوعی مولد به محصولات» را به راه انداخت، اپل دیشب (۲۱ خرداد) وارد این رقابت شد و اعلام کرد که می‌خواهد این فناوری را به بیش از یک میلیارد کاربر آیفون در سراسر جهان برساند.

به نقل از هوشیو، اپل طی مراسمی دو ساعته در محل پردیس آینده‌نگرانه خود در سیلیکون‌ولی گفت که از هوش مصنوعی مولد (Generative A.I) برای رسیدن به آنچه Apple Intelligence می‌نامد، بهره می‌گیرد. این سیستم پیام‌ها و اعلان‌ها را اولویت‌بندی می‌کند و ابزارهای نوشتاری‌اش، هرآنچه را کاربران در ایمیل‌ها، یادداشت‌ها یا متون خود نوشته‌اند، تصحیح یا با متن بهتر جایگزین می‌کند. هوش مصنوعی جدید همچنین ارتقای بزرگی برای سیری، دستیار مجازی اپل به همراه خواهد آورد.

برنامه‌های اپل برای ارائه AI در آیفون، نشان‌دهنده گام بعدی در وارد کردن هوش مصنوعی به جریان اصلی کالاهای مصرفی است. شاید برند «اپل»، سلطان سیلیکون‌ولی بیش از هر شرکت دیگری بتواند به فناوری هوش مصنوعی اعتبار ببخشد و پشتیبان بزرگی در برابر خیل منتقدانی باشد که نگران اشتباه بودن رویکرد کنونی هوش مصنوعی هستند و هشدار می‌دهند که AI به سیل اطلاعات نادرست موجود در اینترنت خواهد افزود.

ویژگی‌های هوش مصنوعی جدید اپل همچنین می‌توانند از حجم نگرانی‌ها در مورد عقب افتادن سازنده آیفون از بزرگ‌ترین رقبای خود در صنعت فناوری بکاهد. ارزش شرکت‌هایی مانند مایکروسافت و انویدیا به دلیل سیاست‌های تهاجمی‌شان در توسعه هوش مصنوعی افزایش یافته است؛ به‌طوری‌که مایکروسافت در اوایل سال میلادی جاری، جایگاه اپل را به عنوان با ارزش‌ترین شرکت فناوری در جهان تصاحب کرد و همین چند روز پیش، انویدیا توانست با پشت سر گذاشتن اپل به جایگاه دوم صعود کند.

ورود دیرهنگام اپل به بازار هوش مصنوعی / آیا دوپینگ OpenAI، اپل را در رقابت حفظ می‌کند؟

ویژگی‌های شاخص هوش مصنوعی اپل

اپل با معرفی هوش مصنوعی جدید خود، تاکید کرد که چگونه قصد دارد این فناوری را با حفظ حریم خصوصی در محصولاتش ادغام کند. این شرکت گفت فناوری جدید با پاسخ دادن به سؤالات، ساختن تصاویر و کدنویسی نرم‌افزاری، وظایف حساسی را انجام دهد. دستیار اپل با این ویژگی‌ها می‌تواند به‌طور خودکار تعیین کند که آیا زمان جلسه‌ای که مجددا برنامه‌ریزی شده با برنامه‌های حضور در مراسم جشن فرزندتان در مدرسه تداخل پیدا می‌کند یا نه.

اپل می‌گوید پردازش رایانه‌ای به جای آنکه در مراکز داده اتفاق بیفتد (که اطلاعات شخصی کاربران به احتمال بالاتری ممکن است به سرقت برود) در گوشی‌های آیفون انجام می‌شود. اپل برای درخواست‌های پیچیده‌ای که به قدرت محاسباتی بالاتری نیاز دارند، شبکه‌ای ابری با تراشه‌های نیمه‌رسانای اپل (سری M) ساخته که گفته می‌شود به‌مراتب خصوصی‌تر است، زیرا حتی خود اپل هم نمی‌تواند به داده‌های آن دسترسی داشته باشد!

ورود دیرهنگام اپل به بازار هوش مصنوعی / آیا دوپینگ OpenAI، اپل را در رقابت حفظ می‌کند؟

دوپینگ با ChatGPT؟

اپل با OpenAI، سازنده چت‌بات انقلابی ChatGPT، قراردادی برای پشتیبانی از برخی ویژگی‌های هوش مصنوعی خود منعقد کرده و به همین دلیل، سم آلتمن، مدیر اجرایی OpenAI هم در رویداد اپل شرکت کرده بود. این در حالی است که طی ماه‌های اخیر، رقابت سنگینی بین گوگل و OpenAI برای ارائه خدمات هوش مصنوعی به اپل در جریان بود.

درخواست‌هایی که سیستم اپل از عهده‌شان بر نیاید، به ChatGPT هدایت می‌شود. برای مثال، کاربر می‌تواند بگوید که با ماهی سالمون، لیمو و گوجه‌فرنگی چه‌جور غذایی برای شام تدارک ببیند. البته کاربران باید انتخاب کنند که این درخواست‌ها را خودشان به ChatGPT هدایت کرده‌اند و این اطمینان حاصل شود که اگر پاسخ‌ها رضایت‌بخش نبود، مسؤولیتش با چت‌بات است و این مشکل هیچ ربطی به اپل ندارد.

OpenAI همکاری نزدیکی با مایکروسافت دارد و معامله اپل با خالق ChatGPT، نشانه دیگری است که نشان می‌دهد این شرکت جوان مستقر در سانفرانسیسکو به پیشروترین توسعه‌دهنده صنعت و فناوری هوش مصنوعی تبدیل شده است.

تیم کوک، مدیر اجرایی اپل در این مراسم گفت: «در حالی که ما به دنبال ساخت این قابلیت‌های جدید و باورنکردنی هستیم، می‌خواهیم مطمئن باشیم که نتیجه حاصل، بازتابنده اصول هسته محصولات ما باشد. این محصول باید به اندازه کافی قوی باشد تا بتواند در هر کاری که برایتان مهم است، کمک کند. این محصول باید شهودی و کار با آن باید آسان باشد».

اپل همچنین اعلام کرد که سیستم نرم‌افزاری آیفون را بهبود خواهد بخشید و در پاییز امسال «پیام‌رسانی» با قابلیت زمان‌بندی پیام‌ها، پاسخ دادن به پیام‌ها با ضربه زدن به عقب و ایموجی‌های بیشتر ارتقا خواهد یافت. اپل همچنین برنامه بازطراحی شده Photos را منتشر خواهد کرد تا مرور تصاویر بر اساس موضوعاتی مانند حیوانات خانگی و سفر را آسان‌تر کند. هم‌چنین کاربران آیفون خواهند توانست تصاویر با وضوح بالا را به گوشی‌های هوشمند اندرویدی بفرستند.

ورود دیرهنگام اپل به بازار هوش مصنوعی / آیا دوپینگ OpenAI، اپل را در رقابت حفظ می‌کند؟

نقاط قوت و ضعف

اپل چندین مزیت را برای رقابت داغ هوش مصنوعی به ارمغان می‌آورد. تیم توسعه تراشه‌ها و نیمه‌رساناهای اپل، یکی از نوآورترین و بااستعدادترین تیم‌های فعال در صنعت است و سال‌ها است به ساخت تراشه‌هایی مشغول است که از عملکردهای پیچیده هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کند. این شرکت همچنین خود را در محافظت از اطلاعات شخصی افراد، بهتر از دیگر رقبا معرفی کرده است، زیرا درآمد خود را نه با تبلیغات که از طریق فروش دستگاه‌ها به دست می‌آورد.

اما اپل ضعف‌هایی هم دارد که می‌تواند پیشرفت و توسعه هوش مصنوعی آن را کند سازد. این شرکت پنهان‌کار برای استخدام و جذب پژوهشگران پیشرو در حوزه هوش مصنوعی با چالش مواجه بود، زیرا میزان تحقیقاتی را که پژوهشگران می‌توانند منتشر ‌کنند، محدود می‌کند. اپل همچنین به دنبال صدور مجوز برای محتوای منتشرشده و مخالفت با استفاده از آن‌ها بدون مجوز است.

ورود دیرهنگام اپل به بازار هوش مصنوعی / آیا دوپینگ OpenAI، اپل را در رقابت حفظ می‌کند؟

هوش مصنوعی و «سیری»

اگرچه بیش از ۱۰ سال از عمر «سیری»، دستیار صوتی اپل می‌گذرد، اما اپل اجازه داده تا دستیار صوتی ضعیف شود. این دستیار به دلیل ناتوانی در تشخیص درخواست‌های مختلف، کاربران را ناامید کرده و توانایی آن برای مکالمه واقعی محدود است زیرا برای پیروی از تک‌تک فرمان‌ها برنامه‌ریزی شده است.

هوش مصنوعی مولد می‌تواند سیری را بهبود دهد، زیرا با مکالمات و گفتارهایی که از پادکست‌ها و ویدیوها گرفته شده، آموزش دیده است. نتیجه این آموزش، سیستمی است که می‌تواند نحوه صحبت افراد را تقلید کند.

اپل گفت که سیری می‌تواند موضوعات کلی هر چیزی را که کاربر مطرح کرده است، به خاطر بسپارد. برای مثال، اگر کسی آب‌وهوای پارک جنگلی را پرسید و بعد گفت که می‌خواهد برای پیاده‌روی در آنجا برنامه‌ریزی کند، سیری اکنون می‌داند که باید برای پیاده‌روی در پارک جنگلی برنامه‌ریزی کند.

سیری همچنین بیشتر کارهای بیشتری را که مردم می‌خواهند با آیفون انجام دهند، درک خواهد کرد. به عنوان مثال، کافی است کاربر از سیری بخواهد که عکس فلان دوستش را نشان دهد؛ سیستم آن تصاویر را در برنامه Photos پیدا می‌کند و نمایش می‌دهد. سیری همچنین می‌تواند کارهایی مانند یافتن تصویر گواهینامه رانندگی کاربر و پر کردن آن را در فرم آنلاین برای افراد انجام دهد.

از دیگر قابلیت‌های AI اپل، می‌توان به خلاصه‌سازی خودکار ضبط‌های صوتی، امکان ساخت فیلم از عکس‌ها با نوشتن توضیحات و تمیز کردن عکس‌ها با حذف تصاویر مزاحم در پس‌زمینه اشاره کرد.

چالش‌های بزرگ نرم‌افزاری، سیاسی و مالی

به عقیده برخی کارشناسان، مراسم دیروز، بزرگ‌ترین رویداد برای سرمایه گذاران از زمان عرضه آیفون است زیرا آنها برای شکوفایی هرچه بیشتر در بازار امروز، باید هوش مصنوعی را با محصولاتشان تلفیق کنند.

این رویداد نقطه عطف مهمی نیز در رابطه اپل با توسعه‌دهندگان به شمار می‌آید. تنش‌ها بین این شرکت و سازندگان اپلیکیشن‌ها در سال گذشته افزایش یافته، زیرا اپل در برابر قوانین جدید اروپا که برای کاهش کنترل خود بر اپ‌استور طراحی شده‌اند، مقاومت کرده است. قوانین، اپل را ملزم می‌کند تا روش‌های پرداخت شخص ثالث را هم فعال کند. با اجرای این قانون، اپل می‌تواند تا 30 درصد از کارمزدی را که از فروش برنامه دریافت می‌کند، از دست بدهد. توسعه دهندگان می‌گویند که اپل با معرفی جایگزین‌هایی که تغییرات را بسیار گران‌تر انجام می‌دهند، مانع از اجرای درست قانون شده است.

اپل با چالش‌های مشابهی نیز در ایالات متحده مواجه است. قاضی فدرالی در سن‌خوزه، کالیفرنیا در حال بررسی این موضوع است که آیا شرکت اپل می‌تواند با برنامه‌ای برای جمع آوری 27 درصد از فروش در سیستم‌های پرداخت جایگزین ادامه دهد یا خیر. وزارت دادگستری نیز از اپل به خاطر قوانینی شکایت کرده است که دیگر شرکت‌ها را از ارائه برنامه‌های بازی‌های استریم ابری، کیف پول دیجیتال و سایر گزینه‌های جایگزین در آیفون باز می‌دارد.

اپل در مراسم دیروز مرتب روی مزایایی تأکید داشت که به توسعه‌دهندگان ارائه می‌کرد؛ مثلا ابزارهای هوش اپل چگونه برای مفیدتر کردن برنامه‌ها برای مشتریان در دسترس هستند.

اپل هم‌چنین اعلام کرد که اواخر این ماه، فروش ویژن‌پرو، هدست واقعیت ترکیبی خود را از ایالات متحده به چین، ژاپن و اروپا نیز گسترش خواهد داد. این شرکت همچنین از قابلیت‌های جدیدی برای این هدست رونمایی کرده است، از جمله امکان مشاهده عکس‌های قدیمی‌تر به صورت سه بعدی و ایجاد نمایشگر عظیم و مجازی برای مک.

۵۴۵۴

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید