غزال زیاری: همیشه از پلها بهعنوان یکی از شگفتانگیزترین شاهکارهای مهندسی یاد میشود؛ اما در چند دهه اخیر و با ساخت سازههایی رکوردشکن، مفهوم پلسازی بازتعریف شده و به سطح کاملاً جدیدی رسیده است.
در این مقاله ما قصد داریم تا به بررسی بلندترین پلهای جهان بپردازیم؛ البته منظور از بلندی، ارتفاع سازهای پل است؛ یعنی فاصله از بالای برجها یا دکلهای پل تا پایینترین بخش قابلمشاهده در پایه آن. این تعریف از ارتفاع عرشه پل که فاصله سطح جاده تا کف زمین یا آب زیر پل را اندازه میگیرد، متفاوت خواهد بود.
برخی از بلندترین برجها، پلهایی را پشتیبانی میکنند که چندان هم نسبت به دره یا رودخانه زیرشان مرتفع نیستند، درحالیکه برخی دیگر با برجهای متوسط، شکافهای عظیمی را میپوشانند.
در حال حاضر بلندترین پلهای جهان ازنظر ارتفاع سازهای، عمدتاً تحت سلطه پروژههای جدید و در حال ساخت چین هستند؛ هرچند که "پل میلو" در فرانسه همچنان یکی از نمادینترین پلها به شمار میرود. البته تعدادی از این پلها هنوز در دست ساخت هستند که این نشاندهنده آن است که چطور زیرساختهای جدید با سرعتی شگفتانگیز، رتبهبندیها را تغییر میدهند. در ادامه این مقاله هفت تا از بلندترین پلهای دنیا را به شما معرفی میکنیم که هر یک در نوع خود شاهکاری در طراحی و مقیاس محسوب میشوند:
۱-پل پوجِههِی (Puzhehei Bridge)– ۳۸۵ متر
پس از تکمیل پل پوجِههِی در استان یوننان چین، عنوان بلندترین پل جهان ازنظر ارتفاع سازهای به این پل خواهد رسید. طبق برنامهریزیها، ارتفاع برج غربی این پل ۳۸۵ متر خواهد بود و بدین ترتیب تمامی رکوردهای موجود شکسته خواهد شد.
این پل کابلی-مهاری، دهانه اصلی ۹۳۰ متری بر فراز دره رود نانپان را میپوشاند و به دلیل مخزن در حال افزایش سطح آب، عرشه آن حدود ۴۴۴ متر بالاتر از سطح آب قرار خواهد گرفت. قرار است این پل در سال ۲۰۲۸ میلادی تکمیل شود و برای ترافیک بزرگراهی طراحیشده است.
مقیاس عظیم آن نشاندهنده گسترش سریع زیرساختها و جاهطلبی مهندسی چین است.
۲- پل رود یانگتسه چانگتای (Changtai Yangtze River Bridge)– ۳۵۲ متر
این پل با برجهایی به ارتفاع ۳۵۲ متر، در سال ۲۰۲۵ میلادی در استان جیانگسوی چین، افتتاح شد. طول آن بیش از ۱۰ کیلومتر است و یکی از بلندترین و طولانیترین پلهای جهان محسوب میشود.
دهانه مرکزی ۱, ۱۷۶ متری و طراحی چندمنظوره آن، قابلیت بهرهگیری همزمان از بزرگراه محلی و خطوط ریلی بینشهری را فراهم کرده و استفاده از تکنیکهای ترکیبی فولاد-بتن و جرثقیلهای عظیم، نصب اجزای آن برای مهندسان چینی را با دقت میلیمتری ممکن ساخته است.
۳-پل رود یانگتسه ژانگجیانگ-جینگجیانگ-روگائو (Zhangjiagang-Jingjiang-Rugao Yangtze River Bridge) – ۳۵۰ متر
این پل معلق در حال ساخت، با برجهایی به ارتفاع ۳۵۰ متر و دهانهای بیش از ۲, ۳۰۰ متری، یکی از بزرگترین پروژههای زیرساختی چین است.
پس از تکمیل، شهرهای صنعتی کلیدی در دلتای رود یانگتسه به هم متصل خواهند شد و بدین ترتیب این پل نقش مهمی در حملونقل و تجارت ایفا خواهد کرد.
۴-پل ریلی ماآنشان (Ma’anshan Railway Bridge)– ۳۴۵ متر
این پل جاده-ریل در استان آنهویی چین، با برجهایی حدود ۳۴۵ متری و دهانه اصلی ۱, ۱۲۰ متری، یکی از بزرگترین پلهای کابلی-مهاری جهان خواهد بود.
عرشه بالایی آن برای یک بزرگراه ششبانده و عرشه پایینی پل برای یک خط ریلی پرسرعت و دو خط مترو طراحیشده است. این طراحی دوگانه، به مهندسی فوقالعاده دقیقی نیاز دارد تا امکان تحمل بارهای سنگین جادهای و قطارهای سریعالسیر را بهصورت همزمان داشته باشد.
۵-پل میلو (Millau Viaduct) – ۳۴۳متر
این پل نمادین که در جنوب فرانسه واقع شده، در سال ۲۰۰۴ تکمیل شد و هنوز یکی از مشهورترین پلهای بلند جهان است. بلندترین دکل آن ۳۴۳ متر ارتفاع دارد و بزرگراه A۷۵ بر فراز دره تارن از طریق این پل ادامه پیدا میکند.
عرشه آن حدود ۲۷۰ متر بالاتر از کف دره قرار گرفته و چشمانداز بینظیری را برای رانندگان فراهم میکند. طراحی آن بر عهده میشل ویروژو، مهندس سازه و نورمن فاستر، معمار مشهور است که به زیبایی هنر و استحکام را درهمآمیختهاند.
۶- پل شیزیانگ (ShiziYang Bridge)– ۳۴۲ متر
این پل معلق در حال ساخت در استان گوانگدونگ چین واقع شده و پس از اتمام، برجهایی به ارتفاع ۳۴۲ متر خواهد داشت.
قرار است این پل بر فراز دهانهای از مصب رود مروارید کشیده شود و مسیرهای حیاتی حملونقل در جنوب چین را به یکدیگر متصل خواهد کرد.
۷- پل روسکی (Russky Bridge)– ۳۲۰.۹ متر
پل روسکی در ولادیوستوک روسیه، با دو برج A-شکل به ارتفاع ۳۲۰.۹ متر، در سال ۲۰۱۲ میلادی افتتاح شد. این پل دارای دهانه مرکزی ۱, ۱۰۴ متری و طول کلی ۳.۱ کیلومتر است و برای اجلاس APEC ۲۰۱۲ ساخته شد.
پل روسکی با تکنیکهای نوین و کابلهای موازی عظیم، یکی از جاهطلبانهترین پلهای کابلی جهان لقب گرفت.
تغییر در رتبهبندیها
شاید خیلیها فکر کنند که پل ۱۹۱۵ چاناکقلعه ترکیه (با طولانیترین دهانه معلق) در این فهرست جایی داشته باشد؛ اما ارتفاع برجهای این از پلهای جدیدتر خیلی کمتر است.
درعینحال باید تفاوت ارتفاع سازهای و ارتفاع عرشه را در نظر داشت. مثلاً عرشه پل بزرگ دره هواجیانگ در گویژو چین، در ارتفاعی بیش از ۶۰۰ متری بالای رودخانه دارد که بالاترین پل ازنظر ارتفاع عرشه است؛ اما ازنظر ارتفاع برج، جزو رکوردداران نیست.
روسیه و فرانسه هرکدام با یک پل، نام خود را در این کورس رقابتی حفظ کردهاند ولی چین با تعداد بیسابقهای از مگاپلها در حال رهبری این عرصه است و با تکمیل پلهایی مثل پوجِههِی و ژانگجیانگ، رکوردهای جهانی بازنویسی خواهند شد.
منبع: interestingengineering
۲۲۷۲۲۷
بدون دیدگاه